رنگ شناسی چه تاثیری در طراحی گرافیک دارد؟
رنگها نه تنها در طراحی گرافیک بلکه در زندگی انسان عاملی بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.
مثلا یک دنیای بدون رنگ را تصور کنید! یا یک پرتقال با رنگ آبی! این چه حسی به شما منتقل میکند؟!
یک رنگ و یک شدت رنگی دیگر از همان رنگ میتواند احساسات کاملا متفاوتی ایجاد کند. همچنین تاثیر رنگها در یک محیط با یک محیط دیگر با فرهنگهای مختلف باعث ایجاد احساسات مختلفی میشود.
رنگها را میتوان به 3 دسته گرم، خنثی و سرد دسته بندی کرد.
بیایید قبل از دسته بندی رنگها با مفهوم گرمی و سردی بیشتر آشنا شویم. تفاوت اصلی فصل تابستان و زمستان در چیست؟ آفرین، دمای هوای سرد و گرم آنها. وقتی به فصل سرما فکر میکنیم چه رنگهایی به فکرمان میرسد؟ سفید و آبی.
حال به فصل تابستان نگاه کنیم. فصلی گرم، پراشتیاق و انرژِی و درختانی پر از میوههای قرمز و نارنجی و زرد.
-
رنگهای گرم:
قرمز، نارنجی و زرد و همچنین رنگهایی که به این رنگها متمایل هستند از رنگهای گرم هستند. طراحان گرافیک برای انتقال عشق، اشتیاق و انرژِی و همچنین شادابتر کردن طرح خود از این رنگها استفاده میکنند.
-
رنگهای سرد:
در طراحی گرافیک، رنگهایی که حاوی آرامش هستند را به عنوان رنگهای سرد میشناسیم. رنگ آبی، اصلیترین رنگ در طیف رنگهای سرد است که با ترکیب رنگهای دیگر حس حرفهای و حس آرامش را منتقل میکنند.
رنگهای سبز و بنفش از صالی ترین ترکیبهای رنگی این ظیف هستند که از ترکیب رنگ آبی با رنگهای زرد و قرمز تشکیل میشوند.
-
رنگهای خنثی:
زمینی پر از برف را تصور کنید! یا رنگ آسمان در شبی آرام! رنگهای سفید و سیاه اصلیترین رنگهای طیف رنگی خنثی هستند که در طراحی گرافیک اغلب به عنوان پسزمینه استفاده میشوند. همچنین این رنگها نسبت به رنگهای گرم و سرد از نظر معنا و حس تاثیرگذاری بیشتری دارند.
رنگهای خاکستری، قهوه ای، برنزه، بژ، عاج و کرم از دیگر رنگهای خنثی هستند.
سخن پایانی:
انسان، از زمان خلقت تا به این لحظه، همیشه با رنگها در تعامل بوده است. نظریه رنگ شناسی همان برانگیخته شدن احساسات انسان با رنگهای مختلف است.
Add a Comment